Omega 3

17 Varor

17 Varor

 

Omega-3

Omega-3 är fleromättade fettsyror som är viktiga för flertalet olika funktioner i kroppen. Bland annat har dem positiva effekter på hjärtat, hjärnan, synen och kolesterolnivåerna. De fleromättade fettsyrorna verkar antiinflammatoriskt i kroppen och regelbunden användning stödjer dessutom immunförsvaret och ämnesomsättningen. Omega-3 behövs även för att vår kropp ska kunna bygga och reparera celler och dem minskar risken för blodproppar samt sjukdomar i hjärta och kärl. 

De vanligaste omega-3-fettsyrorna är EPA och DHA. Små barn, speciellt dem som inte äter fisk 2-3 gånger i veckan, kan behöva tillskott utav omega-3 för att växa och utvecklas i normal takt. Även foster behöver DHA och EPA för att utvecklas på rätt sätt. Därför är det extra viktigt för gravida kvinnor att få i sig tillräckligt utav dessa fettsyror. 

Balans mellan fettsyror

Det kan vara bra att känna till att vi behöver ha en balans mellan Omega-3 och en annan viktig grupp fettsyror, nämligen Omega-6. De har i flera fall motsatta effekter av varandra, samtidigt som de samspelar, därför är det viktigt att vi får i oss rätt mängd utav båda. Generellt innehåller maten mer Omega-6 än Omega 3, vilket gör det lättare att få sig tillräckligt med Omega-6. Det finns bland annat mycket av i rapsolja och matfetter. Därför är det bra att komma ihåg att äta mat som innehåller mycket Omega-3, som du exempelvis hittar i fet fisk som lax, makrill och sill. Även i vissa alger och valnötter. 

Hur mycket Omega-3 behöver vi?

Vi måste få i oss Omega-3 via maten vi äter, eftersom det är essentiella fettsyror vilket innebär att kroppen inte klarar av att bilda dessa på egen hand. Ungefär fem till tio procent utan vårt dagliga av energin vi får i oss genom kosten bör komma från fleromättade fetter, och en procent av dem från Omega-3. Det motsvarar ungefär en portion lax eller två till tre matskedar rapsolja för dem som inte äter fisk. Kosttillskott kan också hjälpa.