Retur och reklamation

Om du ångrar köpet eller om varan skulle vara felaktig kan du alltid vända dig till oss för hjälp med returer och reklamationer.

Här hittar du information om returer och reklamationer och får hjälp om hur du ska gå tillväga om du vill returnera eller reklamera en vara.

Har du frågor gällande ångerrätten är du alltid välkommen att kontakta kundservice eller läsa våra köpvillkor.

Retur

Skulle du ångra ditt köp kan du returnera varan till oss. Från det att du mottagit varan har du 14 dagars öppet köp enligt Distans- och hemförsäljningslagen. Vi godkänner endast returer där varan är oanvänd och oskadad i ett väsentligen oförändrat skick. Skulle varans skick vara förändrat har Apohem rätt att göra ett prisavdrag som motsvarar varans värdeminskning. 

Läkemedel för människa och djur, kylvaror samt oplomberade sexleksaker, bröstpumpar, livsmedel och hygienartiklar är undantagna från ångerrätten och kan inte returneras. Om ett läkemedel returneras kommer det att destrueras och du som kund får därför inte dina pengarna tillbaka. Detta gäller oavsett returorsak, även för de läkemedel som inte blivit hämtade från ombud och som istället automatiskt skickats tillbaka till oss efter liggetiden.

Hur gör jag en retur?

Vänligen kontakta alltid vår kundservice innan du returnerar en vara.

Vem står för kostnaden vid retur?

Vid en retur står du som kund för returfrakten samt ansvarar för paketet till dess att det inkommit till vårt lager. Spara därför gärna kvittot med spårningsnummer från inlämningen. 

Hur stoppar jag min beställning?

Vårt orderflöde går väldigt snabbt och involverar flera avdelningar. Vi har därför inte möjlighet att stoppa en genomförd beställning, även om vi skulle vilja. Denna snabba systemhantering är nödvändig för att vi ska kunna hantera och leverera till alla våra kunder inom utlovade tider. Du är dock alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Så här gör du för att returnera en vara

  1. Kontakta kundservice via mejl kundservice@apohem.se eller ring 08-12 82 86 00 för att säkerställa att ångerrätten gäller på de produkter du beställt
  2. Lägg produkterna du vill returnera i ett paket. Till exempel samma paket som du fick varorna i.
  3. Skriv "Retur" på paketet och ditt ordernummer. Det hittar du på din order- och leveransbekräftelse.
  4. Lämna returen hos ditt närmaste postombud eller med frimärken i en brevlåda. Du står själv för portokostnaden och ansvarar för returen tills dess att den nått vårt lager.  Spara gärna kvitto med spårningsnummer från inlämningen.

Returen skickas till:

Apohem AB
BOX 919
195 05 Arlandastad

Reklamation

Om du har mottagit en vara som är skadad eller felaktig kan du göra en reklamation. För att vi ska kunna hjälpa dig så snabbt som möjligt är det viktigt att ta kontakt med oss så fort som möjligt efter att du har upptäckt att det är något fel med varan.

Enligt Konsumentköplagen har du tre års reklamationsrätt. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid reklamationer. Vid eventuella reklamationstvister rekommenderar vi att du kontaktar Allmänna reklamationsnämnden för hjälp att få tvisten prövad.

Hur gör jag en reklamation?

Om du mottagit en felaktig vara ber vi dig att kontakta vår kundservice.

Återbetalning

Återbetalningen sker inom 14 dagar från att vi har mottagit och godkänt din retur. Vissa betalsätt kräver att återbetalningen görs via Klarna. I de fallen får du instruktioner av kundservice.