Psykologerna: Sluta sikta mot stjärnorna, hitta ditt sätt att motiveras

motivation

I en svacka motivationsmässigt? Inte konstigt. Coronaviruset fortsätter gäcka oss, det går mot vinter och är återigen beckmörkt ute (och mörkare ska det bli…). Och samtidigt alla dessa saker du vet att du borde ta tag i, men på något sätt ändå inte förmår göra. Jaha, det är väl bara att att hålla näsan över vattenytan fram till vårsolen börjar lysa och ett vaccin har kommit. Eller? 

Nejdu! Här reder psykologerna Mattias Lundberg och Johan Waara ut hur du hittar motivationen när livet känns tungt. 

Vad motiverar DIG?

Lyssnar du på vissa inspirationsföreläsare och självhjälpsboksförfattare, räcker det med att ”tänka positivt”, ”tro på dig själv” och ”sikta mot stjärnorna” för att överkomma utmaningar och hitta motivationen. Riktigt så enkelt är det inte. Det finns så mycket som påverkar ditt liv som inspirationsläsaren inte känner till, därför är råden sällan för dig. Däremot finns det gott om stöd för hur du kan tänka om du frågar forskningen, som hur du sätter motiverande mål. Det behöver inte vara avancerat, det viktiga är att det är något du vill göra. 

motivation

Läs också: Stanna eller våga ta steget mot något nytt? Psykologerna guidar!

Så sätter du motiverande mål

motivation

Sätt rimliga mål

Vill du åstadkomma någon form av förändring, eller bara orka hålla i, är det viktigt att sätta rimliga mål och delmål. Det hjälper dig se när du uppnått varje del. 

Tänk på att… 

  • Ett för högt satt mål (“sikta mot stjärnorna!”) blir ofta en bromskloss. På något plan inser du nämligen att det är ouppnåeligt och lägger helt enkelt av att försöka.

motivation

Se till att det är attraktivt

Klassisk motivationsteori är enkel men effektiv. För att hålla motivationen uppe är det viktigt att målet antingen innebär att du får någon form av belöning, eller att du undviker någon form av bestraffning. Att börja träna kan göra att du orkar mer (belöning), eller att du undviker att gå upp i vikt (undvikande av bestraffning). Därför måste du fundera på vilken belöning, eller undvikande av bestraffning som är den bästa motivatorn för just dig.

motivation

motivation

Hjälps åt

Ensam är sällan stark. Därför kan det vara bra att dela ditt mål eller din situation med någon annan. Det kan räcka att ha någon att prata med om det känns tungt eller motivationen tryter. Det kan också vara lättare att orka om du vet att någon är beroende av dig eller förväntar sällskap för någon aktivitet.

motivation

Var snäll mot dig själv

Många fastnar i fällan att se det som ett totalt misslyckande om de bryter mot sin plan vid ett enstaka tillfälle. Du kanske struntar i löprundan, äter den där skräpmaten, eller helt enkelt inte orkar ta tag i den där städningen du hade planerat. Det är okej! Att misslyckas är ingen katastrof, det betyder inte att allt är misslyckat. Däremot kan det vara bra att fundera på varför det var extra tungt den gången. Då kanske du kan undvika liknande situationer längre fram.

Lycka till!


motivation

Av: Mattias Lundberg, Psykolog, mattias@aplato.se och Johan Waara, Psykolog, johan.Waara@psyk.uu.se

Publicerad: 6 oktober 2020

Den här artikeln är ett samarbete.


Kortfakta  

motivation

Namn: Mattias Lundberg
Ålder: 49
Bor: Umeå
Familj: Fru och 2 barn
Sysselsättning: Psykolog, Docent i psykologi och författare
Bakgrund: Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

motivation

Namn: Johan Waara
Ålder: 45
Bor: Uppsala och Lomma
Familj: 3 barn och särbo
Sysselsättning: Psykolog, universitetslärare och föreläsare
Bakgrund: Läs mer om Johan på johanwaara.se


 Läs även...

ensam

Psykologerna: Så hanterar du tristess, isolering och ensamhet

Att ofrivillig ensamhet påverkar hälsan negativt känner de flesta till. Här ger två psykologer råd kring hur du kan hantera ensamhet, tristess och isolering i coronatider. 


 Fler tips & råd