Hjälp! Jag har inte fått min mens

ingen mens

Du har inte fått din mens på senaste, och du är tämligen säker på att du inte är gravid (om inte, vet du var du köper graviditetstest). PMS:en däremot, den vilar inte. Förklaringen sitter förmodligen i att du har en för låg mängd könshormoner till följd av mat och träning. Här är några knep för att få en mer balanserad ägglossning och regelbunden mens igen. Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut, guidar.

Jag har PMS, men inte fått min mens. Vad beror det på?

För låga mängder av könshormonerna progesteron och östrogen kan rubba din ägglossning och mens. En vanlig anledning till för låga nivåer av progesteron och östrogen är en fettsnål och möjligen lågkolhydrat och/eller kalorifattig diet. Det i kombo med hård träning är ingen hit för en välfungerande ägglossning.

Med andra ord, när du inte får i dig tillräckligt med fett (eller förbränner för mycket) kan du få en för låg fettprocent. Eftersom det är just i fettvävnaden som östrogen produceras, påverkar det i sin tur din menscykel och mens.

Psst! Blöder du snarare mycket? Läs artikeln om vad du gör vid mycket mens och mensvärk.

Tecken på att din mens blivit rubbad

  • Du har en ovanligt lång eller oregelbunden cykel. 
  • Ibland hoppar mensen över och kommer inte tillbaka förrän det gått flera månader. 
  • När du blöder så blöder du ofta väldigt lite. 
  • Slemhinnorna i underlivet känns torra genom största delen av cykeln.
  • Ditt humör och din sömn försämras (må-bra- signalerna i hjärnan påverkas när du har för lite könshormoner).

Alla dessa symtom kan vara i 2-3 veckor och hålla i sig även efter mens. Faktum är att det påminner om det som händer hos kvinnor i förklimakteriet. Därför är det viktigt att ta det seriöst och få det utrett hos en gynekolog.

Tips på vad du kan göra för att få tillbaka din mens

  • Om du är vegan kan det vara dags att överväga att få in ägg och/eller smör i kosten. Kolesterol är nämligen en byggsten till könshormoner. Det kan vara svårt, men starta långsamt och med sådant som känns lättare än annat att få i sig, kanske buljong, smör och ägg?
  • Om du tränar hårt bör du försöka minska på den tuffa träningen eller äta mer i relation till det du förbränner.
  • Om du inte äter några stärkelserika kolhydrater (potatis, pasta, ris, bröd och flingor), kan det vara en bra idé att börja nu. Forskning visar att det behövs minst 150 gram kolhydrater per dag för att ägglossningen ska fungera. 
  • Ät inte för mycket råa grönsaker, ångkoka gärna grönsakerna innan du äter dem. 
  • Undvik grönsaker som kål och broccoli. Dessa grönsaker innehåller nämligen ämnen som är med i avgiftningen av östrogen. Har du redan lågt östrogen vill du inte avgifta mer än nödvändigt! 
  • Använda gärna salt som innehåller jod.

Kosttillskott och örter som kan hjälpa ägglossningen på traven

  • B-vitamin.
  • Omega-3.
  • Munkpeppar eller Vitex Agnus Castus som det fint heter är en ört som verkar på hypofysen, det vill säga kroppens viktigaste hormonbildande körtel. Den kan hjälpa till att öka kroppens produktion av progesteron. 
  • Den essentiella aminosyran tryptofan och GABA (gamma-aminosmörsyra) kan hjälpa mot sömnbesvär och oro. Kostillskottet Great Earth Bedtime innehåller till exempel GABA!
  • Roten MACA (här är MACA i pulverform) kan användas för att främja effekten av kroppens eget östrogen och progesteron. Det kan också öka sexlusten och göra slemhinnorna mer fuktiga. Vilken bonus!

Läs också: Så här behandlar du bäst PMS och PMDS

När är det läge att söka vård för PMS?

Det är viktigt att du mår helbra och det finns bra hjälp att få om du behöver. Om du känner att din PMS eller PMDS påverkar din vardag, ring 1177 för rådgivning eller vänd dig till närmaste vårdcentral, ungdomsmottagning eller gynekolog. På Hercare.se är vi specialiserade på kvinnohälsa och där kan vi även hjälpa dig som har hormonella obalanser, som PMS, med näringsterapi och hormonbehandling vid behov.


pms pmds betyder

Av: Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut 
sanne@sannelundblad.com
Publicerad: 20 maj 2020

Den här artikeln är ett samarbete och del i en artikelserie om PMS. Ta del av vad PMS betyder för din hälsahur du generellt behandlar PMS, om din menscykel och hur du ska tänka vid svår mens, mensvärk och pms


pms pmds betyder

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 33 år
Bor: Jylland, Danmark samt Stockholm
Familj: Ask 6 år och Ronja 4 år
Sysselsättning: Komplementär Hormonterapeut, Näringsterapeut på kvinnokliniken Hercare i Stockholm, administratör för Herhealth.se och influerare med fokus på kvinnohälsa under sannelundblad.com


 Fler tips & råd