Expertens tips vid mycket mens och mensvärk

mycket mensvärk

Har du blivit förunnad med mycket mens, mensvärk och PMS? Ja, det är härligt att leva ibland. Men du är inte ensam och det finns många små saker du kan göra i din vardag som kan göra stor skillnad för dig och hur du mår i din menscykel. Här är expertens bästa tips. 

Jag har PMS, men svår mens och mensvärk. Vad ska jag göra?

Aldrig haft något problem med utebliven mens, snarare för mycket mens? Då hör du dig till de som har lågt progesteron i förhållande till östrogen, så kallad östrogendominans. 

Psst! Blöder du snarare noll komma noll? Läs hur du kan tänka om du inte fått din mens.

Tecken på att du har östrogendominans och låga progestronnivåer…

  • Din ägglossning och mens är ofta smärtsam och mycket kraftig.
  • Menscykeln är kort och/eller oregelbunden. 
  • Dina bröst kan bli väldigt stora och ömma. Du samlar generellt på dig mycket vätska och känner dig svullen.
  • Du kan få cyklisk migrän ibland.
  • Du upplever ibland psykiska symtom som ilska, ångest och mental trötthet.

Tips på vad du kan göra för att hitta balans i cykeln

  • Undvik både kaffe och socker då de påverkar ditt blodsocker och dina stresshormoner. Att undvika kaffe och koffein är extra viktigt vid PMS. Du har väl läst allt om vad PMS betyder?
  • Daglig motion! Det behöver inte vara hård träning, promenader, en lätt löprunda eller yoga räcker. Läs om hur du hittar träningsrutinen
  • Ät mycket grönsaker. Gärna broccoli, kål, brysselkål, vitkål, rädisor, senapsblad och sparris då dessa innehåller indoler som hjälper levern i avgiftning av östrogener.
  • Livsmedel som kan gynna dig: maskrosor, bittra örter och sallad (endivie, radicchio, ruccola), mörka bladgrönsaker, selleri, rädisor, vitlök, citron, lime, krasse, kronärtskocka. En vegetarisk kost funkar så länge du får tillräckligt med protein (Tips, prova proteintillskott!). 

Tips! Få i dig alla grönsaker du behöver med en juice

pms behandling

Juice som är grön och gör dig skön 

Juica alla ingredienser, utom linfröoljan. Den rör du direkt ner i juicen.

Kosttillskott som kan funka för dig

  • B-vitamin eller mer specifikt B6 (P5F), tillsammans med ett B-komplex som innehåller Folat och Metylkobalamin. Spana in Great Earth's B-komplex.
  • Magnesium
  • Vitex Agnus Kastus är en ört som används för att öka progesteron. Det ska dock inte ätas om du har PCOS. 
  • C-vitamin har också visat sig att kunna öka progesteronnivåerna naturligt i kroppen.
  • Den essentiella aminosyran Tryptofan och GABA (gamma-aminosmörsyra) kan hjälpa mot sömnbesvär och oro. Kostillskottet Great Earth Bedtime innehåller till exempel GABA.

Läs också: Så här behandlar du bäst PMS och PMDS

När är det läge att söka vård för PMS?

Det är viktigt att du mår helbra och det finns bra hjälp att få om du behöver. Om du känner att din PMS eller PMDS påverkar din vardag, ring 1177 för rådgivning eller vänd dig till närmaste vårdcentral, ungdomsmottagning eller gynekolog. På Hercare.se är vi specialiserade på kvinnohälsa och där kan vi även hjälpa dig som har hormonella obalanser, som PMS, med näringsterapi och hormonbehandling vid behov.


pms pmds betydersvår mens

Av: Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut 
sanne@sannelundblad.com
Publicerad: 20 maj 2020

Den här artikeln är ett samarbete och del i en artikelserie om PMS. Ta del av vad PMS är och betyderhur du behandlar din PMS, om din menscykel samt hur du kan tänka om du inte får någon mens


pms pmds betyder

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 33 år
Bor: Jylland, Danmark samt Stockholm
Familj: Ask 6 år och Ronja 4 år
Sysselsättning: Komplementär Hormonterapeut, Näringsterapeut på kvinnokliniken Hercare i Stockholm, administratör för Herhealth.se och influerare med fokus på kvinnohälsa under sannelundblad.com


 Fler tips & råd  

Få dina hormoner i balans med dessa hjältar