Vilse i sortimentet?
Folsyra

6 produkter

6 Varor

Vilse i sortimentet?

6 Varor

 

Folsyra

Folsyra är en form av B-vitamin. Det är framställt utav en annan form utav samma B-vitamin, nämligen folat, som finns naturligt i mat. Du hittar det bland annat i livsmedel som bönor, kål, gröna bladgrönsaker och bär. Folat är dock svårare för vår kropp att ta upp jämfört med folsyra, och därför är det ibland bra att äta folsyra som kosttillskott. Folsyra spelar en viktig roll för vår cellförnyelse och bildandet av röda blodkroppar. Dessutom är det bra för vår hud och vår matsmältning. För gravida kvinnor är det extra viktigt att få i sig tillräckligt med folsyra. Det behövs nämligen för barnets normala utveckling och för mammans blodbildning.

Varför behöver vi folsyra?

Vi behöver folsyra för att kroppens muskler och nervsystem ska fungera normalt. Folsyra är också viktigt för cellförnyelsen i kroppens vävnader och för bildandet av röda och vita blodkroppar. Eftersom folsyra spelar en så avgörande roll för blodbildningen så leder brist till anemi, alltså blodbrist. Folsyra är även viktigt för proteinomsättningen och vi behöver extra om vi är stressade eller har långvariga problem med mage- och tarm. Även av liknande anledningar som kan påverka näringsupptaget negativt. Risken att drabbas av brist ökar också hos äldre personer som kan bli hjälpta av tillskott av folsyra. Gravida kvinnor rekommenderas också att äta tillskott av folsyra under graviditeten. Det är viktigt för att barnet i magen ska utvecklas som det ska. 

Folsyra under graviditet

Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med folat via kosten. Därför så rekommenderar Livsmedelsverket alla som kan tänkas bli gravida att ta tillskott av folsyra. Det vill säga, att även om du inte planerar att bli gravid, så är det bra att ta folsyratillskott ifall det finns en chans för att du kan bli det. Folsyra som tas i god tid före graviditeten minskar nämligen risken för att fostret ska drabbas utav ryggmärgsbråck. Det beror på att folsyra spelar en viktig roll för vår cellförnyelse. Under graviditet så går ökar mammans cellbildning markant. Speciellt i början av graviditeten, då fostrets cellbildning går som snabbast. Har mamman då för låga halter av folsyra i blodet så ökar risken automatiskt för fosterskador. 

Livsmedelsverket rekommenderar alla kvinnor som kan tänkas bli gravida att ta tillskott med 400 mikrogram folsyra varje dag, fram tills den tolfte graviditetsveckan. Efter det så hjälper inte folsyra mot ryggmärgsbråck hos barnet. Det kan ändå vara bra att fortsätta ta tillskott av folsyra under hela graviditeten. Alternativt tänka på att äta mat som är rik på folat eftersom det hjälper fostrets utveckling och mammans blodbildning.