Ångest? Psykologerna besvarar dina frågor kring psykisk ohälsa

psykisk ohälsa

Vad är psykisk ohälsa? Hur vet jag om jag eller någon i min närhet lider av det? Psykologduon Johan Waara och Mattias Lundberg ger svaren på frågorna du grubblat över när det gäller psykisk ohälsa.

-Tjena, hur är läget?

-Jo tack, bara bra, själv? 

En rätt vanlig inledning på ett samtal mellan två bekanta som träffas på stan, eller hur? Men ibland är det inte så ”bra” som du artigt svarar.

I själva verket mår många inte särskilt bra. Nej, du är stressad, nedstämd, dricker för mycket alkohol eller har ångest inför olika situationer. Men det är inget du säger när ni möts på stan. Som många andra är det inget du söker hjälp för i så stor utsträckning som du kanske borde. "Det är bara bra", som du säger. Ännu ett tecken på att psykisk ohälsa än idag är lite ”fult” och något många skäms för, även om vindarna äntligen börjar vända. Du läser ändå det här, eller hur?

Vad är psykisk ohälsa?

När man pratar om psykisk ohälsa är det vanligt att i första hand tänka på diagnoser som schizofreni, allvarlig depression, självskadebeteenden och andra tunga diagnoser. Det är inte fel i sig, men det är betydligt vanligare med psykisk ohälsa som lindrig depression, stressyndrom eller ångest. De senare är lindrigare i relation till de första, även om ångest, oro och nedstämdhet naturligtvis försvårar vardagen oerhört. Det värsta är att det tycks öka i samhället. Orsakerna till ökningen kan ha flera anledningar, men bara det faktum att de ökar är ett stort samhällsproblem.

psykisk ohälsa

Våga ställ frågan: hur mår du?

Många underskattar hur den psykiska hälsan påverkar en. Det är särskilt tydligt inom familjebehandling, när elever har problem i skolan eller det är olika konflikter inom företag. Frågorna roterar då kring allt runt människan, som arbetsbelastning, miljön, människorna. Många glömmer ställa den mest grundläggande och viktigaste frågan: Hur mår du eller personen i fråga?

Coronatider och psykisk ohälsa

Så här i Coronatider riskerar den psykiska ohälsan öka. Många människor blir oroliga för sin egen eller sina anhörigas skull. Många blir mer ensamma och/eller dricker mer alkohol än de skulle gjort om allt varit som vanligt. Det är därför så viktigt att vi alla hjälps åt att att ta hand om och hålla koll på varandra även när det gäller det psykiska måendet. Hälsocentraler, företagshälsovård och psykiatrin kan inte identifiera alla. Här måste vi alla hjälpas åt och fånga upp varandra.

7 saker som kan (men inte måste) vara tecken på psykisk ohälsa

Du eller personen du bryr dig om...

  1. Undviker sociala kontakter.
  2. Har en stark oro kring saker i livet som inte går att kontrollera.
  3. Känner rädsla för att vistas på platser där det finns andra människor.
  4. Är mindre aktiv och nedstämd, vilket kan vara första tecknen på depressiva symtom eller alternativt utmattning.
  5. Överdrivet fokus på kost, vikt och träning. Detta kan du var lite extra uppmärksam på om du eller din vän ganska hastigt förändras sett till detta.
  6. Har en dålig sömnrytm, ett vanligt tecken på stress och närstående utmattning.
  7. Om kognitiva funktioner fungerar sämre, om minnet blir betydligt sämre eller du/din vän emotionellt ”spårar ur” för ingenting. Ett tidigt tecken på en för hög belastning på systemen.

Oavsett om det rör dig själv eller nära och kära, är det viktigt att söka hjälp om du upplever att det blir värre. Här finns alla kontaktytor. Hellre söka hjälp en gång för mycket!


ensam

Av: Mattias Lundberg, Psykolog, mattias@aplato.se och Johan Waara, Psykolog, johan.Waara@psyk.uu.se

Publicerad: 29 maj 2020

Den här artikeln är ett samarbete.


Kortfakta  

ensam

Namn: Mattias Lundberg
Ålder: 49
Bor: Umeå
Familj: Fru och 2 barn
Sysselsättning: Psykolog, Docent i psykologi och författare
Bakgrund: Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

ensam

Namn: Johan Waara
Ålder: 45
Bor: Uppsala och Lomma
Familj: 3 barn och särbo
Sysselsättning: Psykolog, universitetslärare och föreläsare
Bakgrund: Läs mer om Johan på johanwaara.se


 Läs även...

ensam

Psykologerna: Så hanterar du tristess, isolering och ensamhet

Att ofrivillig ensamhet påverkar hälsan negativt känner de flesta till. Här ger två psykologer råd kring hur du kan hantera ensamhet, tristess och isolering i coronatider. 


 Fler tips & råd