Så äter du mer hälsosamt – 3 enkla steg (som fungerar!)

äta hälsosamt

Tänk att något så essentiellt som mat kan vara så komplicerat. För ska vi vara helt ärliga med varandra vet du vad som är hälsosam mat. Att du mår bra av att äta mer grönt och mindre sötsaker är inte direkt nyheter värt att stoppa pressarna för. Men att veta och göra är inte samma sak. Det krävs rutiner och planering att äta hälsosamt, åtminstone i början. Men krångligt behöver det inte vara. Här är 3 tips och råd på hur du kommer igång (eller fortsätter) att äta mer hälsosamt.

Planera maten (så blir den nyttigare, lovar!)

Det låter kanske lite mossigt att veckan före planera vad du ska äta till middag på torsdag. Men allt du planerar för har du också större chans att genomföra. Har du ingredienserna hemma och receptet framme kommer du garanterat laga det där smarriga och hälsosamma receptet. Det är ett mycket bättre utgångsläge än när du trött, stressad och vrålhungrig och ska bestämma vad du ska äta. Då är det lätt att ta till sockerbomber eller greppa första bästa friterat. Det är förstås helt okej ibland, men se det som undantaget. Inte rutinen.

Hur äter man hälsosamt? Tips, planera veckans mat:

  1. Välj ut 4-5 rätter du vill äta nästa vecka.
  2. Handla hem allt du behöver – fyll skafferiet med massa hälsogott.
  3. Preppa när du väl har tid, koka bulgur eller quinoa inför kvällsmiddagen när du ändå gör morgongröten och ställ fram alla ingredienser.

Redo!

Ät hälsosamt genom att äta regelbundet

Genom att äta frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål har du förutsättningarna att få i dig näringsämnena du behöver. Varför? Jo, för att det oftast ingår olika typer av livsmedel i olika måltider. Resultatet = de kompletterar varandra näringsmässigt. Like real love.

När du äter regelbundet blir blodsockernivån jämnare. Med det, mindre småätande och mer energi. En enda stor måltid slutar ofta i småätande och ett högre kaloriintag. En annan fördel med att äta regelbundet är att det blir lättare att känna hunger och bli mätt. Äta lagom mycket helt enkelt. Bra för dig som vill ta kontroll över vikten

Välj INTE bort (välj istället att äta hälsosamt)

Vill du äta hälsosamt behöver du dra ner på sockret, saltad mat och rött kött. Fråga Livsmedelsverket. Men att vara hälsosam blir så tråkigt om du bara ska tänka på vad du inte ska äta. Gör ett aktivt val istället. Ha principen att inte äta socker, om du inte cravear. Ta för vana att kolla efter socker i innehållsförteckningen och välj dina söta små tillfällen. Då gör du ett medvetet val. Hälsofavoriten är *skräll* magert och osötat. Samma princip funkar för det mesta, välj att:

  • Krydda maten med örter och andra kryddor än slentriansalta. 
  • Äta vegetabiliskt eller fisk istället för kött varje dag.
  • Köpa fullkornsalternativet när du står vid pastahyllan eller bröden. 
  • Äta mycket grönsaker (plus att maten blir så färgstark och fin).

Fullkorn, växtbaserade matfetter, grönsaker, osötat och magert is your friend. Välj det. Oftast i alla fall. Lyssna på din kropp och fundera över vad som fungerar för dig. Och du, var snäll mot dig själv. Varje gång du väljer det hälsosamma alternativet är en vinst.


Äta hälsosamt

Av: Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad: 4 februari 2020
Källor: Livsmedelsverket, Vårdguiden


 Fler tips & råd