Så tar du hand om dig efter förlossningen 

efter förlossningen

Eftervärkar, bristningar i underlivet, smärta och känslor som går i berg- och dalbana. Att det kan göra ont under förlossningen har väl inte gått någon förbi, men hur är det med efter förlossningen? Att föda barn påverkar HELA kroppen, oavsett om du föder vaginalt eller med kejsarsnitt. Här är en intervju med barnmorskan Katarina Heed på Barnmorskegruppen Göteborg som besvarar vad som händer med kroppen första tiden efter förlossning samt vad du kan göra för att ta hand om dig.

Eftervärkar!? Varför får jag värkar efter förlossningen?

– Direkt efter förlossningen börjar livmodern dra ihop sig för att få tillbaka sin normala storlek. Eftervärkarna känns ungefär som mensvärk. De är starkast de första två dagarna, men minskar i takt med att livmodern återhämtar sig. Det är vanligt att du känner av värkarna mer vid amning. Eftervärkar har du både efter en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt.

Så gör du för att ta hand om dig: 

Mens efter förlossningen, hur mycket är normalt att blöda?

– Med sammandragningarna kommer blödningar eller avslag (blodet kommer från det sår som blir när moderkakan lossnar från livmoderväggen) som det också kallas. I början är det som en riklig mens och klarrött i färgen. Det kan också komma blodklumpar. Under nästkommande sex till åtta veckor blir blödningarna ljusare och brunare i färgen. Innan blödningarna till slut upphör påminner de om flytningar.

Så gör du för att ta du hand om dig: 

  • Fyll på badrumsskåpet med rejäla bindor och menskydd.
  • Använd trosor i bomull.
  • Duscha istället för att bada (använd en härlig duscholja!)
  • Använd inte mensskydd som du för in i vaginan, som tampong eller menskopp.
  • Ha inte oskyddat sex, använd kondom om du har vaginalt samlag.
  • Byt binda ofta. 

Då är det läge att söka vård: 

  • Om blödningen ökar snarare än minskar. 
  • Det kommer stora blodklumpar.
  • Om du blöder igenom en binda på mindre än en timme. 
  • Om avslaget (blödningarna) börjar lukta illa. 

efter förlossningen bindor

Hur länge svider det och gör ont i underlivet efter förlossningen?

Det är inte konstigt om du är både svullen och öm i underlivet de första veckorna. Det gäller oavsett om det är små sår som läker av sig själv eller större bristningar som behöver sys. Men bristningar läker ofta väldigt bra. Om du har stygn, läker de efter cirka tio dagar. Tråden absorberas av kroppen och behöver inte ens tas bort. Det är också vanligt att det svider några dagar efter förlossningen när du kissar, men slemhinnorna läker snabbt.  

Så gör du för att ta du hand om dig: 

  • Skölj med ljummet vatten samtidigt som du kissar eller kissa i duschen för att lindra svedan.

Då är det läge att söka vård: 

  • Om det skaver eller gör ont efter två veckor är det förmodligen små knutar från tråden som inte lösts upp och behöver tas bort.
  • Om smärtan i underlivet ökar.  

Gaah! Kan jag ens bajsa efter förlossningen?

– Det kan kännas obehagligt att bajsa, framför allt om du blivit sydd. Även om det gör ont behöver du inte vara orolig för att stygnen ska gå upp. Dra inte ut på det om du behöver gå på toaletten. Det ökar bara risken att bli förstoppad.

Så tar du hand om dig: 

  • Drick och ät fiberrikt som gör din avföring mjukare. 
  • Det kan vara skönt att hålla en tvättlapp eller binda mot mellangården de första gångerna du bajsar. 

efter förlossningen

När är såret efter kejsarsnittet läkt efter förlossningen?

Även om det går snabbt i början tar det flera veckor innan allt är helt läkt. Det kan både göra ont och strama i början. Du ska varken lyfta eller bära något som är tyngre än din bebis de första tre månaderna. Följ din läkares rekommendation när det gäller smärtlindring och hur du ska sköta om såret.

Så tar du hand om dig: 

  • Korta promenader med barnvagnen brukar vara en lagom med rörelse i början. Det hjälper läkningen och sätter fart på blodcirkulationen. 
  • Når såret läkt kan du avlasta ärret och huden genom att sätta en bred kirurgtape längs med ärret.
  • Undvik att utsätta ärret från kejsarsnittet för solljus de första sex månaderna.

Då är det läge att söka vård: 

  • Om du får feber.
  • Ökande smärta.
  • Avslaget (blödningarna) ökar.
  • Såret blir rött och svullet. 

När kan jag börja med knipövningar efter förlossningen?

– Under graviditeten och förlossningen tänjs musklerna i bäckenbotten ut. Du behöver därför väcka liv i bäckenbottenmusklerna för att senare kunna hålla tätt när du nyser, hostar, skrattar eller lyfter något. Bäckenbottenknip är bästa träningen för att stärka upp muskulaturen. Har din förlossning varit utan komplikationer kan du börja knipövningarna efter en vecka. Prata med din barnmorska om vad som är bäst om du fått bristningar eller fött med kejsarsnitt. Det finns också flera bra appar som kan guida dig i hur för hur mycket du ska knipöva.

Så tar du hand om dig: 

  • Börja försiktigt med knipövningar. Om det gör ont eller känns obehagligt, vänta ett tag till. 

Kom ihåg! Stressa inte fram något, det finns gott om tid att träna upp bäckenbotten. Det kan ta upp till ett år innan musklerna är lika starka som innan du fick barn.

efter förlossningen

Ömma bröst och såriga bröstvårtor. Ska det göra så här ont att amma?

– Att amma är ibland ett finlir. Att bebisen har ett ordentligt grepp om bröstvårtan är det viktigaste för en bra start på amningen. Det är normalt att bröstvårtorna blir ömma i början, men det betyder inte att du ska behöva stå ut med en smärtsam amning. 

Så tar du hand om dig: 

  • Be din barnmorska om råd om rätt grepp innan du åker hem från BB. Amning kräver träning, det är svårt att vara expert på något du aldrig gjort förut. 
  • Ge dina bröst ett bra stöd med en rymlig och mjuk bh utan byglar.
  • Det kan hjälpa med bröstvårtskupor som gör att du kan lufta brösten under tröjan. 
  • Smörj bröstvårtorna med bröstmjölk och/eller använd bröstvårtskräm för ömma och såriga bröstvårtor.

Då är det läge att söka vård: 

  • Be genast om hjälp hos BVC eller en amningsmottagning om amningen inte fungerar. Små justeringar kan ofta göra stor skillnad.

efter förlossningen

Varför är jag deppig och nedstämd efter förlossningen?

Det sker en massa hormonförändringar i kroppen som får känslorna att svaja efter förlossningen. Tre dagar efter förlossningen sker en omställning för att mjölkproduktionen ska komma i gång. Det kan ge en nedstämdhet som kallas baby blues. Kroppen håller på att ställa in rätt mängd hormoner, men deppigheten brukar försvinna efter några dagar.

Så här kan du tänka: 

  • Det är helt normalt att känna nedstämdhet och oro några veckor efter förlossningen. Det är också helt normalt om du inte älskar ditt barn direkt. Ibland behövs det lite mer tid. 

Så tar du hand om dig: 

  • Värna och var snäll mot dig själv den första tiden. Ta inte emot fler besök än du känner för. Sänk kraven på dig själv och acceptera att all tid går åt till din bebis. Tids nog får ni in nya rutiner och då kommer allt bli lättare.
  • Sömn, frisk luft, bra mat och lagom med motion hjälper ibland. Ta hjälp med praktiska saker om du har möjlighet. 

Då är det läge att söka vård:  

  • Ta kontakt med BVC om du fortsatt känner dig nere och deprimerad efter två veckor. Det är så viktigt att få hjälp och det finns bra hjälp att få!

Saker som är bra att ha hemma efter förlossningen och den första tiden efter du fött barn:

Lycka till med allt och ta hand om dig!


mellanmål utflykt

Av: Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad: 12 april 2020

Artikeln har tagits fram tillsammans med våra vänner på Rulla vagn. Med intervjun var Katarina Heed, barnmorska på Barnmorskegruppen Göteborg.


Fler tips och råd