PT-Fia: ”Jag tar omvägar för att få vardagsmotion"

pt fia

Tryter motivationen till att träna? Förlorat vardagsmotionen? Då är vi flera. Vi på Apohem pratade med Sofia Ståhl, a.k.a. PT-Fia, för att få inspiration från någon som kan allt om träning. Sofia är utbildad kost- och träningskonsult, samt licensierad personlig tränare och kostrådgivare. Som hon föreläser, skriver, poddar och programleder (du måste se Lyckomaten om du inte gjort det) måste hon vara Sveriges största hälsoprofil. Här berättar PT-Fia varför hon tränar, hur hon hittar träningsmotivationen och ger sina bästa träningsövningar att göra hemma. 

Kortfakta

Namn: Sofia ”PT-Fia” Ståhl
Ålder: 32 år
Bor: Stockholm med dottern Edith, 2 år.
Yrke: Hälsoprofil, programledare, influencer, föreläsare, författare och personlig tränare.

Vad betyder träning för dig och din hälsa?

Träning – eller framförallt att aktivera och använda min kropp för mig närmare mig själv. Jag är uppvuxen med aktiviteter och spenderade många timmar med längdskidåkning, träningsläger och i stallet. Jag behöver röra på mig för att må bra. Det är en lika viktig ventil för mitt psykiska mående att cykla till och från jobbet som det är att ibland få springa så fort jag kan eller lyfta tungt.”

Varför är det viktigt att röra på sig? 

”Att röra på sig handlar egentligen om att använda sin kropp. På samma sätt som vi behöver använda vår hjärna och få stimulans så behöver kroppen användas – röra på sig – på olika sätt. Träning och rörelse frigör endorfiner och minskar skaderisken. Det stärker leder, muskler, ligament, hjärtat och immunförsvaret. Det får oss att må bra. Vi blir gladare och jag vill påstå att vi även stärker relationen till oss själva och vår kropp. Inte minst så hjälper det oss att hantera stress. Men jag vill gärna att vi pratar mer om att använda vår kropp. Det sänker tröskeln till träning. Att använda kroppen behöver inte innebära att byta om till träningskläder och ta i allt man har.”

Hur hittar du träningsmotivationen?

”Jag jobbar mycket med mitt ”varför” och jag rekommenderar verkligen dig att göra detsamma. Vad är det som gör att du vill röra på dig? Varför vill du träna och använda din kropp? Uppdatera ’ditt varför’ ofta. Allt ändras så snabbt och det som motiverade dig för ett år sedan kanske inte alls gör det längre. Den där träningsformen du tyckte var toppen för några månader sedan, kanske mest känns pressat nu. Lägg ribban lågt och utgå från att du ska använda din kropp och avancera från det.”

Hur har dessa tider påverkat din träning?

”Jag jobbar numera hemifrån vilket innebär att den där naturliga vardagsmotionen försvinner. I vanliga fall cyklar jag till och från kontoret vilket ger motion och en stund att rensa tankarna, som jag värdesätter högt. Nu instruerar jag två hemmaträningspass i veckan via livesändning, springer i Hammarbybacken och promenerar så gott som dagligen. Jag försöker också resa på mig ofta. Även stå på händer mot väggen och hänga i min ribbstol varje kväll. Jag tar också ofta omvägar när jag ändå är ute på något ärende för att öka vardagsmotionen, som nu inte har en lika naturlig plats.”

5 träningsövningar att göra hemma


pt fia

Simmande rygglyft

pt fia

Ligg på golvet med armar och ben utsträckta. Lyft överkropp och ben så högt du kan och pendla med armar och ben upp och ner som om du simmar. Håll ut så länge du orkar, släpp långsamt ner, vila och upprepa. 

pt fia

Levande hund

pt fia 

Stå med fötter och händer i mattan och höften upp mot taket. Gör hunden levande genom att sträcka ut ryggen, pressa ner händer i mattan, lyfta ett ben, lägga tyngdpunkten framåt och så vidare. Testa och utmana!

pt fia

Sittande burpee

pt fia

Sätt dig på rumpan med benen rakt framför dig. Ta dig upp till stående så snabbt du kan, hoppa upp (valfritt) och klappa med händerna ovanför huvudet. Snabbt ner igen och upprepa.

intervju pt fia

Höftlyft mot stol

Placera hälarna på en stol, lyft höften mot taket och spänn till skinkorna i högsta läget. Stanna till och släpp långsamt ner. Pressa upp igen. 

intervju pt fia

Omvända armhävningar

Stå med händer och fötter i mattan med rak kropp. Spänn rumpan och aktivera hela kroppen. Flytta tyngdpunkten något framåt och håll emot hela vägen ner till golvet, håll emot så länge du kan. Upp igen och upprepa!

BONUS! Träna hemma i 30 minuter med PT-Fia


Fler tips & råd