Josefine Swärm: “Våga utmana dig i din löpning!” 

Gillar du löpning? Då känner du säkert till den passionerade löparen och löparcoachen Josefine Swärm. Spana in hennes instagram josefinswarm så kommer du (tro det eller ej) vilja KASTA dig ut i löparspåret.

Här delar Josefine tips på hur du får till en träningsrutin, sätter träningsmål och kommer igång med löpningen. Läs och löpinspireras!


Namn: Josefine Swärm
Ålder: 35
Yrke: Influencer via josefinswarm samt löpcoach. 


Josefine, hur har sommaren varit hittills?

“Jag har mestadels varit i min hemstad Motala och umgåtts med mina närmsta vänner och familj. Det har blivit många härliga löprundor i mina lokala trakter, men också på västkusten där vi var iväg på en liten semestertripp. I skrivande stund sitter jag på en brygga ute i svärmors sommarstuga i Godegård. Här vill jag spendera mer tid i sommar.”

Hur håller du dig fortsatt aktiv under sommaren?

“Jag springer på ungefär som vanligt om inte mer nu under sommaren. Nu finns alla möjligheter att ge sig ut då vi inte har de vardagliga familjebestyren, som att lämna och hämta på skolan eller styra upp med barnens träning. Jag älskar att komma ut på långpass tidiga morgnar och upptäcka vacker natur i mina löparskor. Det gäller att passa på och njuta av sommaren!" 

"Oavsett vad du tränar, försök träna några dagar i veckan."

Vad är dina bästa tips för att komma tillbaka till träningen efter sommaren? 

“Försök att se början på hösten som en möjlighet till en nystart. Kanske vill du testa något helt nytt träningsupplägg eller en ny träningsform? Oavsett vad du tränar, är det bra om du försöker träna några dagar i veckan så att du får en kontinuitet i träningen. Då är chansen större att träningen blir en rutin för dig och en viktig del i din vardag.”

Läs även: Så får du till en träningsrutin

Hur ser ditt träningsupplägg ut i höst? 

“I och med att de flesta arrangemangen är inställda så har jag inget lopp i sikte nu i höst. Istället tränar jag på att bygga en ännu starkare och mer hållbar löparkropp. Jag har en lång tid av skador bakom mig och vill verkligen fokusera på att bli starkare nu.”

“Det viktiga är att se till att sätta upp träningsmål.“

Ditt bästa tips för att sätta upp träningsmål 

“Det viktiga är faktiskt att se till att sätta upp träningsmål. Det blir så mycket enklare att hitta motivation om du har något specifikt att träna emot. Målet kan till exempel handla om att du vill uppnå en viss tid på en viss sträcka eller att du vill uppleva ett bättre välmående. Ett träningsmål kan se helt olika ut! Det är viktigt att du utgår från dig själv och formulerar vad du verkligen vill uppnå, inte vad andra tycker att du ska ha för typ av mål.”

"Springa korta och snabba intervaller så tvingar du dig in i tempon du inte är van vid."

Vad är ditt bästa tips för att komma igång med löpning

“Ett pass som jag tycker är jättebra och enkelt för dig som vill komma igång med löpning och få ett riktigt kvalitetspass är att springa intervaller. Genom att springa korta och snabba intervaller så tvingar du dig in i tempon du kanske inte är van vid. På så vis lär du känna din löparkropp bättre och kan hitta saker att utveckla utifrån det. Våga utmana dig!”

Så här gör du Josefins intervaller i 3 enkla steg 

Total tid: 40 min
Intervaller: 10 x 1 minut (+ 1 minut gåvila mellan varje intervall)

löpning josefine swärm

Börja med att värma upp med en lugn jogg i cirka 10 minuter. 

löpning josefine swärm

Spring intervaller á 10 x 1 minut. Ta 1 minut gåvila mellan varje intervall. 

löpning josefine swärm

Jogga ner 10 minuter efter passet. 

Klart!

Hur ofta borde jag löpträna och vad varvar jag bäst löpning med?

“Jag tycker det är viktigt att få in en regelbundenhet i din löpträning. Därför vill jag rekommendera att du kommer ut minst 3 ggr i veckan. Om du är en van löpare så rekommenderar jag 4-5 ggr i veckan för att utvecklas mer. Jag tycker också det är viktigt att få in löpstyrka för att minska risken för överbelastningsskador. Själv kör jag styrka ett par gånger i veckan, främst styrka med egen kroppsvikt. Jag vill också slå ett slag för att lyfta tungt, där övningar som knäböj och marklyft är superbra för oss löpare!”

“Knäböj och marklyft är superbra för oss löpare!”

Vad ska jag tänka på efter ett löppass?

“Jag brukar jogga ner i lugn takt efter ett löppass, framförallt om det har varit ett tufft pass. Det främjar återhämtningen efter passet. Sen förespråkar jag dynamisk rörlighet, främst innan passet men du kan med fördel även köra sådana övningar efter ett pass (men då i en ännu mjukare form).”

Josefines bästa tips för att börja och hålla i löpningen

  • Sätt upp ett mål, så att du har något specifikt att träna emot. Målet kan till exempel handla om att du vill uppnå en viss tid på en viss sträcka.
  • Var regelbunden med din löpning! Löpträna minst 3 gånger i veckan.
  • Få in styrketräning redan från start för att slippa överbelastningar och skador som sabbar din nya goda löprutin. 

Publicerad: 11 augusti 2020


Fler tips och råd