Josefin Dahlberg: "Det är ett life hack att yoga”

Är du “för stel för yoga”? Åh, yoga är så mycket mer än krångliga positioner. Avslappnande och stärkande på samma gång – ja, ett life hack om man får tro Josefin Dahlberg. Här är en intervju med fantastiska Josefin, som inte bara är en av Sveriges största influencers *starstruck*, utan också en riktig yogi och utbildad yogalärare. Här berättar hon om hur yogan räddat henne från den ökända väggen och fortsätter hjälpa henne i svåra tider som dessa. Dessutom får du hennes bästa tips på bra yogaövningar för nybörjare! 

Kortfakta

Namn: Josefin Dahlberg
Ålder: 30 år
Yrke: Influencer, egenföretagare och yogalärare
Hur länge har du sysslat med yoga? Senaste fem åren 

Till att börja med, vad är yoga? 

Yoga har verkligen blivit trendigt på senare år och finns numera på de flesta gymkedjor. Men faktum är att yoga är en uråldrig tradition som kommer ifrån Indien. 

Yogan innehåller många olika delar, som till exempel olika tekniker och övningar för andning (pranayama), fysiska positioner (asanas), meditation och avslappning. Inom yoga finns det sedan en massa olika inriktningar, som till exempel yin yoga, ashtanga yoga och vinyasa flow yoga för att nämna några.

Några av alla positiva effekter som yoga kan ge vid sidan av det rent fysiska, som en smidigare och rörligare kropp, är att det hjälper dig släppa stress och spänningar (hitta lugn!). 

yoga josefin dahlberg

Josefin, varför började du med yoga?

"Jag började yoga för fem år sen när jag höll på att bli utarbetad. Jag hade tidigare testat yoga men inte alls känt att det var min grej, men då blev jag helt fast. Jag åkte på retreats i Costa Rica, Inden och runt om i världen och älskade yogalivet, men jag hade svårt att få in det i min egen vardag. Men sen jag november 2018 själv utbildade mig till yogalärare i Indien har yoga blivit en del av min vardag.

Josefin fortsätter med inlevelse:

"Yogan och meditationen hjälper mig med så mycket! När jag var yngre trodde jag att jag var för rastlös för att kunna meditera eller yoga, men idag vet jag att det finns en yoga- eller meditationsform för alla. Det finns så mycket att välja mellan! Yogan har hjälpt mig älska min kropp, bli starkare både fysiskt och mentalt. Även att släppa min stress och ångest. Jag tycker verkligen det är ett life hack att yoga och meditera. Därför vill jag inspirera andra till att börja.”

Hur håller du dig positiv, hittar rutiner och energi i vardagen i dessa tider?

"Jag spenderar mer tid hemma nu och för mig har det faktiskt gjort det lättare att få till rutiner. För mig är yoga och meditation en superviktig ingrediens för att må bra och detta har på ett vis lett till att jag fått mer tid för yoga, meditation och reflektion. För mig är det en tid att blicka inåt och vara tacksam över det jag har, men också se vilka förändringar jag vill göra."

Vilka är dina 3 bästa yogaställningar?

"Jag har några övningar som gör mig lite extra positiv och tacksam just nu: nedgående hunden, barnet och högt utfall. Prova du också (se nedan)!"

josefin dahlberg

Nedåtgående Hunden (Adho Mukha Svanasana)

"Hunden, som jag tror de flesta känner till är en position som både stärker och stretchar en stor del av kroppen. Ställningen liknar en hund med rumpan upp mot taket, hälarna strävar ner mot mattan och axlarna strävar bort från öronen." 

Josefin förklarar:

"Det är en position som ger energi och kan lindra stress, huvudvärk och trötthet men som kan vara lite knepig att få till från början. Om det känns svårt att stå i den länge, håll positioner i korta stunder åt gången. Jag kan lova att du snabbt kommer märka framsteg!"

josefin dahlberg

Barnet (Balasana)

"Barnet är en återhämtningsposition som är skön att göra mellan olika solhälsningar, men också för att landa efter en lång dag på jobbet eller om du känner dig uppe i varv. Den stretchar också höfter och lår och är skön att göra om du har ont i ryggen. Slappna av i nacken och höfterna för att komma djupare ner i denna position."

josefin dahlberg

Högt utfall (Alanasana)

"Det här är en enklare variant av krigare som du kan använda för att stärka benen men också för att stretcha höften, rumpan och vader. Stå med den hela främre foten i mattan och på tårna på den bakre. Sträck upp händerna mot taket men släpp ner axlarna. Ta några långa djupa andetag och byt sen ben." 

BONUS! Prova 30 minuter yoga med Josefin


Fler tips & råd 

Allt du behöver för hemmayogan