Experten: Det betyder PMS för din hälsa

pms pmds betyder

Undrar du varför du ungefär en vecka i månaden vill byta både käresta och jobb? Eller varför du behöver krypa till korset (igen) och be om ursäkt för ditt beteende som varit helt utom kontroll för bara några timmar sedan? Inte nog med att du förvandlas till ett monster, du ser ut som en finnig tonåring och har zero lust till intimitet. PMS är inte en fröjd, det kan vi alla vara överens om. Genom att känna igen PMS:en när den kommer blir du mer medveten kring hur du mår och varför. Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut och inriktad mot kvinnohälsa förklarar allt. 

Vad är och betyder PMS? 

PMS står för pre-menstrual syndrome och är ett samlingsnamn för de fysiska och psykiska besvär som många kvinnor får två veckor före mens. Du kan bland annat känna dig irriterad, ångestfylld, trött, nedstämd och ovanligt hungrig. Ett tydligt tecken på att du har PMS är att symtomen lättar när mensen kommer. Vissa har även besvär under ägglossningen och/eller de första dagarna under mensen. För dig som är i förklimakteriet kan symtomen till och med hålla i sig tills mensen är slut. Yay!

PMS är vanligt, även om symtomen varierar från person till person och över tid. PMS kan också dyka upp under perioder med stora hormonförändringar, som efter att du fått barn, under puberteten, om du tar p-piller eller är i början av klimakteriet. Störst besvär har oftast fertila kvinnor över 30 år. 

Vad är och betyder PMDS?

Premenstruellt dysforiskt syndrom (PMDS), är betydligt värre än PMS även om symtomen liknar PMS. Oftast handlar det om svåra psykiska besvär, som ångest och depression, tillsammans med andra fysiska symtom. Till skillnad från depression försvinner oftast besvären så fort mensen kommer. Ungefär 3-5% av alla som har mens har PMDS, enligt siffror från Vårdguiden

Symtom på PMS och PMDS

  • Huvudvärk
  • Muskelspänningar
  • Hungrigare än vanligt, cravings efter sött och/eller salt
  • Nervositet, ångest eller oro
  • Förstoppning
  • Nattsvettningar
  • Minskad sexlust 
  • Nedstämd och mindre lust att hitta på saker (mindre motivation generellt)
  • Irriterad och lättretad
  • Svårt att sova
  • Viktökning
  • Humörsvängningar
  • Akne
  • Svullen och/eller vätskeansamlingar i kroppen
  • Spända eller ömma bröst

Tips! Håll koll på menscykeln och bli mer medveten kring hur du mår och varför. Hälsoappen i iPhone funkar för många. En annan favvo är daisyView och my tracker.

pms pmds betyder

Varför får jag PMS?

Det finns fortfarande många frågetecken kring uppkomsten av PMS, men troligtvis har det att göra med det faktum att det händer det något i kommunikationen mellan hjärnan och äggstockarna som gör att produktionen av progesteron (gulkroppshormon) minskar under menscykeln

När du har ägglossning ökar progesteron i kroppen. Progesteron är tillsammans med östrogen kvinnors viktigaste könshormon och avgörande för fertilitet, lust och hur du mår fysiskt och psykiskt. Hormonet minskar sen om du inte blir gravid efter ägglossningen – och det är då symtomen på PMS kommer som ett brev på posten. Normalt sett är progesteron det könshormon som dominerar efter ägglossning men har du besvärlig PMS har du förmodligen lägre progesteronnivåer i lutealfasen (i slutet av menscykeln) än de som har milda eller inga symtom på PMS.

Kort och gott kan PMS beskrivas som en hormonell berg-och-dalbana som vanligtvis sker dagarna innan menstruation. Visst är det jobbigt ibland, men kroppens produktion av könshormoner är faktiskt avgörande för att kunna bära, skapa och föda nytt liv. Försök komma ihåg det nästa gång PMS-monstret kommer!

Har du koll på detta om PMS…

  • Sättet du lever på under en månad har inverkan på både äggkvalitet och ägglossning nästkommande månad! 
  • Fysisk eller psykisk stress påverkar menscykeln och kan göra din PMS värre.
  • Hur du äter påverkar din PMS, bra och varierad mat är viktigt för att förebygga och lindra PMS besvären.

Detta händer under menscykeln – och det betyder det för dig 

Låt oss bli lite vetenskapliga. I första delen av menscykeln är östrogen hormonet som dominerar. Det kallas för den “follikulära fasen” och varar i ungefär 7-21 dagar. Under den tiden producerar äggblåsorna östrogen i stora mängder, vilket stimulerar växten av livmoderslemhinna. Detta för att försäkra sig om att ett befruktat ägg ska kunna häfta sig fast och utvecklas till en graviditet.

Runt ägglossning är östrogen som allra högst. Då känner du ofta att sexlusten och glädjen är på topp! Östrogen hjälper nämligen till att hålla ditt humör gott och får dig att känna dig trygg och glad. Hormonet ökar nämligen hjärnans tillgång till serotonin, som är en rogivande och antidepressiv signalsubstans. Även till dopamin som gör att du känner dig motiverad och alert. 

Ägglossningen varar i en dag och efter att äggblåsan släppt sitt ägg så omvandlas den till det som kallas “gulkropp” och börjar producera progesteron. Med det träder “lutealfasen” in och varar i 10- 16 dagar. Progesteron bidrar till lugn och djup sömn, då hormonet påverkar GABA som är en annan viktig, rogivande signalsubstans. Därför kan låga nivåer av progesteron i slutet av cykeln påverka både ditt humör och sömn negativt.* 

*När det gäller PMDS är det en komplex diagnos där vissa kvinnor visat sig få större besvär av att tillföra progesteron, något som tyder på att diagnosen kan vara mer kopplad till GABA än progesteron.

I andra delen av cykeln där östrogen är som lägst är det även lätt att du får ångest, panikångest eller blir aggressiv. Lågt serotonin gör dig också mindre social och mer benägen till att dra dig undan.

pms pmds betyder

När cykeln fungerar som den ska och ägget som frigjorts under ägglossningen inte blivit befruktat, stöter kroppen ut livmoderslemhinnan. Då startar en en ny cykel och du får mens som varar i ca 2-7 dagar.

Orsaken till PMS hänger troligtvis ihop med dessa hormonella förändringarna runt ägglossningen och dagarna innan menstruation, tillsammans med en minskad tillgång till hjärnans signalsubstanser, särskilt GABA och serotonin. 

Menscykeln i korthet

Perioden mellan din mens första dag och nästa mens första dag kallas menscykel. Menscykeln varar omkring 21–35 dagar. 

  1. Mensen är starten på en ny cykel. Den uppstår när ett ägg inte blir befruktat och varar mellan 2-7 dagar. 
  2. Den follikulära fasen varar mellan 7-21 dagar beroende på hur lång cykel man har. Östrogen är det dominerande hormonet i den follikulära fasen och förbereder livmodern för att ta emot ett befruktat ägg. I denna fas känner du dig ofta glad och motiverad, då effekten av signalsubstanserna serotonin och dopamin påverkas av östrogen.
  3. Ägglossningen varar i en dag. Progesteronfasen påbörjas.
  4. Den luteala fasen varar i ungefär 10-16 dagar. Domineras vanligtvis av hormonet progesteron. Progesteron påverkar signalsubstansen GABA som normalt sett gör att du känner dig lugn och sover gottLågt progesteron (och ibland östrogen) i lutealfasen kan ge både fysiska och psykiska PMS symtom som oro, sömnproblem och vätskeansamlingar. Eftersom östrogen ofta är lågt i denna fas, påverkas också signalsubstanser serotonin samt dopamin som kan göra att du känner dig lättretad, får ångest och mindre sexlust. Lågt serotonin gör dig också mindre social och mer benägen till att dra dig undan. 

Balanserade hormoner = knappt nån PMS

När hormonerna är balanserade tänker du inte så mycket på din menscykel. Inte konstigt, då du har få eller inga besvär. Cykeln är dock lättrubbad, vilket gör att fysisk eller psykisk stress samt dålig kosthållning kan skapa obalans i menscykeln och förvärra din PMS. Faktum är att sättet du lever på under en månad kan påverka äggkvalitet och ägglossning nästa månad! Det är också svaret på varför mensen (läs ägglossning) kan utebli eller flytta på sig när du känner dig stressad över något. 

Ibland kan kroppen behöva lite hjälp på traven att hitta balans. Det märker du om din mens är väldigt oregelbunden, smärtsam, för sparsam eller kraftig. Det kan också vara att du upplever svår ångest, migrän eller kraftiga humörsvängningar igenom din cykel. 

pms pmds betyder

Vad kan jag själv göra för att behandla PMS?

Livsstil och näring spelar en stor roll för PMS. Att göra saker du mår bra av (som att röra på dig, stressa mindre, äta bra mat) kan lindra PMS.

5 saker som kan minska PMS-besvär

1. Mindre stress.
2. Tillräckligt med sömn.
3. Rörelse, motion och dagsljus.
4. Hälsosam och varierad kost.
5. Anpassa din vardag efter din cykel.

Utöver det finns det förstås en rad receptfria preparat och vitaminer och kosttillskott för att lindra PMS. Mycket handlar om att testa vad som fungerar för dig, lyssna på kroppen och lita på naturens förmåga att skapa och hitta balans!

Sammanfattningsvis, det betyder PMS och så känner du igen det:

  1. PMS är ett samlingsnamn för symtom som uppträder mellan ägglossning och menstruation.
  2. PMS varierar från person till person och månad för månad. Vanliga symtom är ilska, ångest, sömnproblem, sötsug och akne.
  3. PMS orsakas troligtvis av lågt progesteron och/eller kraftiga svängar i hjärnans tillgång till signalsubstanser. 
  4. Eftersom PMS till viss del orsakas av obalans i könshormonerna, kan bra mat och sunda vanor till viss del eller helt lindra vissa symtom. Här är särskilt minskad stress, lagom sömn och tillräckligt intag av fett och protein jätteviktigt! 

När är det läge att söka vård för PMS?

Det är viktigt att du mår helbra och det finns bra hjälp att få om du behöver. Om du känner att din PMS eller PMDS påverkar din vardag, ring 1177 för rådgivning eller vänd dig till närmaste vårdcentral, ungdomsmottagning eller gynekolog. På Hercare.se är vi specialiserade på kvinnohälsa och där kan vi även hjälpa dig som har hormonella obalanser, som PMS, med näringsterapi och hormonbehandling vid behov.


pms pmds betyder

Av: Sanne Lundblad, Komplementär Hormonterapeut
sanne@sannelundblad.com
Publicerad: 23 april 2020

Den här artikeln är ett samarbete och del i en artikelserie om PMS. Läs hur du generellt behandlar PMS, om din menscykel och hur du ska tänka vid svår mens, pms och mensvärk eller när du inte fått din mens.


 pms pmds betyder

Namn: Sanne Lundblad
Ålder: 33 år
Bor: Jylland, Danmark samt Stockholm
Familj: Ask 6 år och Ronja 4 år
Sysselsättning: Komplementär Hormonterapeut, Näringsterapeut på kvinnokliniken Hercare i Stockholm, administratör för Herhealth.se och influerare med fokus på kvinnohälsa under sannelundblad.com


 Fler tips & råd