Jessica Almenäs: "Jag mår inte bra om jag inte får röra på mig" 

Jessica Almenäs

Känner du till "Almenäs-intervallerna"? Du känner nog till Jessica Almenäs i alla fall. Vid sidan av att vara programledare och journalist är hon en riktig hurtbulle. Jessica har skrivit flera böcker om träning och poddar varje vecka i Sveriges största podcast om motion och hälsa.

Här berättar inspirerande Jessica hur hon håller sig aktiv varje dag på sommaren (och förklarar Almenäs intervaller steg för steg!). 


Namn: Jessica Almenäs
Ålder: 44 år
Familj: Sambon Patrik Fahlgren och barnen Jack 15 år, Dylan 11 år och Sam (lillen som springer ikapp) 3 år. 
Yrke: Programledare och journalist på Kanal 5 och Dplay. Poddar varje vecka i Träningspodden. Influencer via jessicaalmenas


Jessica, hur spenderar du din sommar 2020? 

"På grund av pandemin har det blivit en sommar i Sverige i år. Det kändes inte rätt att åka utomlands. Vi har redan varit i Åre, Östersund, Norrköping och på min systers landställe i Småland och i Göteborg. I augusti är jag tre veckor på Gotland och spelar in Superstars. Annars har vi varit mycket hemma och pysslat i trädgården och tagit tag i en del renoveringsprojekt på huset."

Jessica tillägger:

"Jag ser alltid till att vara aktiv och träna oavsett var jag befinner mig. Den här sommaren har inte varit något undantag. Det har blivit både fjällvandring, golf, löpning, styrketräning och yoga."

Jessica Almenäs

Hur började ditt intresse för träning? 

"Jag är uppväxt i en väldigt aktiv och idrottsintresserad familj, så jag har alltid rört på mig mycket. Som barn spelade jag basket, tävlade i slalom och red. I tonåren valde jag att satsa på basketen. Jag gick basketgymnasium och spelade sen i högsta ligan, så det blev oerhört mycket träning tills jag var 23 år."

Jessica ser fundersam ut och lägger sedan till i snabb takt:

"Genom åren har jag gått mycket på gym och kört gruppträningspass. Dessutom har spelat en hel del golf och ridit en del. Runt 2011 blev träningen en stor del av mitt liv när jag började springa och bestämde mig för att springa mitt första maraton. Sedan dess har det blivit 5 maratonlopp. Nu har jag sedan 3 år tillbaka återupptagit mitt gamla intresse basket. Jag spelar med ett lag i division 3 och vi tränar två gånger i veckan. Jag tränar på något sätt i princip varje dag. Jag mår inte bra om jag inte får röra på mig." 

Läs även: Så får du till en bra träningsrutin

Jessica Almenäs

Vad är #almenäsintervaller?

"Almenäs-intervallerna hittade jag på när jag satte ihop ett eget maratonträningsprogram. Det är helt enkelt världens bästa träningspass!"

Så här gör du Almenäs intervaller: 

  1. Jogga 10 min som uppvärmning.
  2. 10 x 1 minut så fort du kan (vilket kan variera beroende på dagsform).
  3. Mellan varje intervall är det en minuts joggvila. Man kan också köra stå- eller gåvila om man vill. Jag föredrar att jogga eftersom jag vill springa hela passet.
  4. Jogga 10 minuter som nedvarvning.

"Passet tar 40 minuter och jag kan lova att man är helt slut och genomsvettig efteråt! Jag gör helst mina #almenäsintervaller på löpband eftersom det är enklast att ställa in lämplig hastighet där, men det går givetvis att göra passet precis var som helst!"

Jessica Almenäs

Varför göra intervallträning?

"Det fiffiga med intervaller är att man kan köra dem i princip var som helst. Har du en löparbana i närheten (jag har en tvärs över gatan lyxigt!) så är det förstås enklast."

"Jag kör gärna 100m-200m-400m-600m-400m-200m-100m på bana. Alternativt 10 x 200 m. 400- metersintervaller är också riktigt bra, men oj så jobbigt! Brukar nöja mig med 4 eller 5 stycken då. Backintervaller är också toppen, eller om du hittar en lång trappa. Det är bara fantasin som sätter gränser!"

Förutom löpträning, hur håller du dig aktiv på sommarhalvåret?

"Jag tränar mycket i utegymmet på sommaren. Går dit nästan varje dag. När jag har dålig fantasi brukar jag använda mig av någon app för inspiration, till exempel min poddkollega Lofsans app Mized. Dessutom har jag en underbar veranda med morgonsol där jag gärna rullar ut min yogamatta och kör ett litet pass efter en kopp kaffe. Jag försöker också ta en morgonpromenad med Sam i vagnen varje dag. Brukar bli 45-60 minuter i rask takt. Svettig ska man bli!"

 Jessica Almenäs

Vilken aktivitet eller träningsform skulle du vilja testa i sommar?

"Jag var otroligt sugen på att ge mig ut på fjällvandring och lyckades till slut övertala familjen! Jag fjällvandrade mycket som liten och nu med pandemin och social distance har jag känt ett enormt sug efter att vara ute i naturen. Det blev en supersuccé! Barnen älskade det. Så det kommer bli fler fjällvandringar. Jag planerar att göra Jämtlands-triangeln i september."

Jessica tillägger entusiastiskt:

"Jag testade också SUP för första gången i Åre och älskade det! Det vill jag göra mer. Kommer börja med att hyra en bräda och paddla Kungsholmen runt. Dessutom skulle jag gärna surfa mer. Har bara testat två gånger i Kalifornien, men det är något jag skulle vilja utforska."

Vad är ditt måste i väskan när du löptränar?

"Jag brukar fylla på med vätskeersättning när det är varmt och jag tränar hårt på sommaren. Annars kommer huvudvärken som ett brev på posten! Resorb är därför alltid bra att ha hemma. Glöm inte heller solskyddsfaktor när du springer ute i solen. Jag har några gånger bränt mig rejält på soliga långpass och det är INTE kul!"

Jessica Almenäs

 


Publicerad: 31 juli


Fler tips & råd