Ta (vara) på varandra! Vikten av närhet i relationer

närhet relationer

En varm kram, en strykning på kinden, klapp eller kli på ryggen. Att närhet kan vara rysande härligt vet du nog redan, men har du koll på hur viktigt det är för dina relationer och hur du mår? Vid beröring frigörs kroppens må-bra hormon oxytocin som hjälper mot stress. Att få en gosig kram gör dig dessutom gladare, mer samarbetsvillig och generös. Till en bättre version av dig själv så att säga. Dessutom fungerar det som en social bekräftelse. Det ger mer tillit och stärker din relationer. Kom närmre varandra (bokstavligt talat) och bli lyckligare med mer beröring!

Beröring får dig att må bra 

De flesta gillar att få en kram av någon vi tycker om. Faktum är att det händer en hel del i kroppen också. När du kramas frigörs nämligen något som heter oxytocin i kroppen. Det är ett hormon och signalsubstans som gör dig lugn och avkopplad. Mycket eftersom det sänker pulsen och blodtrycket. Samtidigt tros oxytocinet vara effektivt mot stress, smärta, sorg och depression. Helena Backlund Wasling, forskare i neurofysiologi vid Sahlgrenska akademin, har ägnat mycket tid åt det känslomässiga delarna kring beröring och skrivit boken Närmare – om det livsviktiga i att röra vid varann på ämnet. Där visar hon att närhet gör att du mår bra, känner dig tillfreds och lyckligare. Förstår du vad kraftfull en kram är!

Fysisk närhet stärker er relation 

Utöver funktionen oxytocinet spelar i kroppen fyller den en viktig funktion i våra relationer. På sätt och vis är det klistret som håller ihop oss. Genom beröring knyter du nya kontakter, stärker vänskapsband och bekräftar din parrelation. Det är ett effektivt sätt att visa tillgivenhet och ömsesidiga känslor. Ert band till varandra blir alltså starkare genom något så enkelt som en klapp på ryggen. Dessutom ökar det tilliten i en relation. Det gäller alla relationer du har! 

För barn har beröring nästan ännu större betydelse. Att bära ditt barn och visa omtanke och kärlek genom närhet skapar en stark, ömsesidig och känslomässig relation till dig som förälder. Det ger också barn bättre förutsättningar senare i livet, berättar Helena Backlund Wasling i Göteborgsposten: “Barn som får en trygg anknytning får bättre förmåga att hantera stress, utvecklar en naturlig nyfikenhet på livet och får det lättare med relationer.” 

Sätt att röra vid varandra 

Hur du rör dina nära och kära spelar mindre roll för oxytocinet. Tänk mjuk beröring, som att krama, massera, klappa, smeka eller stryka. När det gäller parrelationer pratas det mycket om sex, men att stryka på ryggen är minst lika viktigt. Det kan vara det som håller livet i er relation på sikt. Om det är någon du känner mindre bra finns det många sätt att röra varandra som de flesta är bekväma med. Att lägga en vänskaplig, lätt hand på utsidan av överarmen eller övre delen av skuldran brukar kännas bra för många. Enligt Wasling räcker ofta några sekunders beröring för att få och ge den där härliga dosen av må-bra-hormonet. 

Inte kramig? Oxytocin kan frisättas utan närhet 

Det finns andra sätt att frigöra oxytocin än kramar och närhet. Du kan till exempel:  


närhet relationer

Av: Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad: 4 februari 2020
Källor: Svenska Dagbladet, Göteborgsposten


Fler tips & råd 

Ge någon du bryr dig om en härlig massage