Sov som en stock inatt – 8 tips för att sova bättre

sova bättre

Trött, annars bra” måste vara det vanligaste svaret på “Hur mår du?”. Särskilt i mörka Sverige. Antalet timmar med dagsljus är förstås svårt att göra något åt. Men handen på hjärtat, passar du verkligen på att nyttja dagsljuset varje dag? Lämnar du din telefon utanför sovrummet? Det är sant, du kan faktiskt påverka din sömn och trötthet mer än du tror. Dessutom på fler sätt än att bara öka antalet sovtimmar. Här tar du del av 8 olika sätt att förändra dina rutiner för att sova både bättre och djupare. Vem vet, kanske svarar du “Pigg som tusan!” nästa gång någon frågar hur du mår? 

Så du vill sova bättre. Är du bara morgontrött eller jämt trött? 

Sömnen är viktig för en rad funktioner i din kropp och hur du mår under dagen. Men att du känner dig övertrött på morgonen behöver inte betyda att du sover dåligt. Om du tror att du sover för lite eller för dåligt, känn efter hur du mår senare under dagen. Om du känner dig pigg och som att allt rullar på i vardagen får du den sömn du behöver. Har du däremot haft sömnproblem i flera veckor och inte lyckats råda bot på det själv är det inte ens en fråga. Vänd dig då till din vårdcentral.

Här är några tips för dig som bara vill bli lite mindre morgontrött:

  • Skaffa en bra väckarklocka som du ställer lååångt ifrån sängen. Då måste du kliva upp för att stänga av den. 
  • Snooza inte, du kommer bara bli ännu mer groggy och trött av det. Det där dumma 5-10 minuters snoozeintervallet gör bara att din kropp får svårt att förstå om den ska få sova mer eller börja vakna = sömnfylla. Kliv upp direkt!
  • Kliv upp med dagsljuset, tänd alla lampor så fort du vaknar för att moja till dig. 
  • Duscha (använd en uppiggande duschkräm som Weledas citrustvål), tvätta ansiktet i kallt vatten eller starta med en morgonmask så blir du piggare. 
  • Lägg dig i tid, även om det tar lite mer tid att somna. När du kliver upp tidigare kommer kroppen så småningom vänja sig vid att både somna och kliva upp tidigare.

8 tips för att sova bättre och djupare

  1. Fysisk aktivitet har stor betydelse för hur du sover och hjälper dig bland annat sova djupare. Se därför till att röra på dig under dagen, men undvik helst tuff och intensiv träning före läggdags. 
  2. Få din dagliga dos av dagsljuset. Spendera tid utomhus så snart som möjligt på morgonen och ta varje chans till dagsljus under dagen. Släck ner eller minska på ljuset ett par timmar före läggdags. 
  3. Var ute i naturen för att få återhämtning under dagen. Naturen lugnar och minskar stressnivåerna. Att ta pauser mellan varven är jätteviktigt, det hjälper dig också sova sen. 
  4. Inget tech före läggdags! Skärmljuset kan rubba sömnmönstret, göra det svårt att somna, öka stresshormonet och minska utsöndringen av melatonin. Om du prompt måste, sätt på nattläge.
  5. Hitta din dygnsrytm och försök vara så regelbunden så möjligt (läs mer om varför en bra dygnsrytm hjälper vid svårt att sova) Kliv upp och gå och lägg dig vid ungefär samma tid. Det hjälper dig sova gott. 
  6. Lägg dig varken vrålhungrig eller proppmätt. Skippa koffein, nikotin och alkohol så långt det går. Koffein och nikotin gör det svårare för dig att somna och alkohol rubbar sömnkvaliteten.
  7. Sov svalt, helst runt 14-18 grader. Låter det kallt? Förklaringen finns i din naturliga kroppstemperatur, som går ner när du sover. Om du lägger dig i ett kallt sovrum kan du skynda på processen och somna snabbare. 
  8. Se till att du har det mörkt och tyst i sovrummet. Använd ögonmask om det är för ljust och/eller öronproppar om du störs av ljud eller snarkningar

Tips! Rör på dig utomhus i en park eller skogsområde så får du in både punkt 1,2 och 3. 

Sleep tight!


sova bättre

Av: Isabelle Lindblad, Digital redaktör, isabelle.lindblad@apohem.se
Publicerad: 26 februari 2020
Källor: Umo, Folkhälsan, Folkhälsans sömntips

Det här är den tredje artikeln i en artikelserie om sömn. Läs även varför sömnen är viktigt och vad du kan göra om du har svårt att sova.  


Fler tips & råd