Semesterbråk? Psykologernas tips för en stark och bråkfri relation

Låt oss vara ärliga. Relationer är inte enkelt. Trots att livet till stor del bygger på relationer med andra människor, uppstår det problem och fnurror på trådarna titt som tätt. Det är svårt att bli klok på varandra! Detta gäller såväl parrelationer som vänskap och i samarbeten med kollegor. För att inte nämna relationer med släktingar... 

Här är psykologduons bästa tips på hur ni tar er förbi onödigt tjafs och bygger en starkare relation. 

Semestern testar många relationer 

Ett tillfälle då många relationer sätts på prov är under semestern. Då ska du helt plötsligt umgås nära med många du normalt inte träffar så ofta. Det är kusinerna från stan, svärmor som kommer på en veckas besök eller de avlägsna vännerna som bara skulle stanna en natt, men är kvar efter helgen för ”det är ju så avkopplande hos er”.

Som om det inte vore nog kan även den närmaste relationen, den du själv valt, bli påfrestande under semestern. Det låter kanske lite märkligt att din partnerrelation skulle skava på semestern av alla tillfällen, men egentligen är det som upplagt för det.

Du har inte övat på att umgås med din partner

Det är med relationer som med det mesta. För att bli bra på det måste du öva och jobba aktivt. Normalt övar de flesta inget alls på att vara tillsammans 24 timmar om dygnet i 4–5 veckor. Du övar oftast på att vara tillsammans i 12–14 timmar per dygn. Det ni har är den tid innan eller efter jobb, studier, träningar, hämtningar och andra bestyr. Därför är det lätt att börja nöta på varandra under semestern, ni är helt enkelt inte vana att umgås så mycket.

Coronatiderna redan utmanat relationen

För att komplicera det hela ytterligare, har många redan ”tvingats” spendera mer tid tillsammans än vanligt till följd av coronaviruset. Många har jobbat hemifrån och därför umgåtts 24 timmar om dygnet under flera månader. När det nu är dags för semester kan det innebära ytterligare påfrestning. Inte för alla förstås, men för vissa. 

Gör så här för att hålla semestern bråkfri

  1. Våga lyfta frågan om ni blivit lite ”less” på varandra under våren på grund av coronaviruset och att vara hemma så mycket. Genom att medvetandegöra det hela så avdramatiserar ni det! Det gör det mer “okej” och avslappnat.
  2. Ge varandra tid att vara själv och en möjlighet att få längta efter varandra. Ni har redan umgåtts så mycket, det gör inget om ni spenderar lite tid för er själva.
  3. Sätt en plan för vad ni gör om/när det blir tjafsigt. Det är svårt att göra när det väl bränner till, gör det i förebyggande syfte eller när stormen lugnat sig.
  4. Var inte lat i relationen utan arbeta med den lika aktivt som du tränar, jobbar eller ägnar tid åt dina fritidsintressen. En viktig del i detta är att fortsätta prata med varandra på riktigt. Fortsätt visa intresse för varandra, ställa frågor och dela med dig.
  5. Uppmärksamma det som din partner gör som är bra, så kallad positiv förstärkning, snarare än påpeka fel och brister.

Om konflikten är framme

Blir det bråk, börja med att fundera kring vilka eventuella fel du själv gjort och vad du kan göra annorlunda. Det är alltid steg ett. Be om ursäkt och jobba aktivt med att göra annorlunda nästa gång. En ursäkt som efterföljs av samma beteende och därefter nya ursäkter blir snabbt provocerande och leder till nya konflikter. 

Ta hand om varandra nu! 


ensam

Signerat:
Mattias Lundberg, Psykolog
mattias@aplato.se

Johan Waara, Psykolog
johan.Waara@psyk.uu.se

Publicerad: 9 juli 2020

Den här artikeln är ett samarbete.


Kortfakta  

ensam

Namn: Mattias Lundberg
Ålder: 49
Bor: Umeå
Familj: Fru och 2 barn
Sysselsättning: Psykolog, Docent i psykologi och författare
Bakgrund: Läs mer om Mattias på mattiaslundberg.se

ensam

Namn: Johan Waara
Ålder: 45
Bor: Uppsala och Lomma
Familj: 3 barn och särbo
Sysselsättning: Psykolog, universitetslärare och föreläsare
Bakgrund: Läs mer om Johan på johanwaara.se


Läs även...

närhet relationer

Ta (vara) på varandra!
Om vikten av närhet i relationer

Visst är närhet är härligt, men vet du hur viktigt det är för dina relationer och ditt mående? Här är varför du vill kramas mer!


 Fler tips & råd