Börja yoga? Så hittar du en yogaform som passar dig

yogaformer

Yinyoga, Asthanga yoga, Vinyasa yoga… Oj, vad många olika yogaformer det finns. Vad är egentligen skillnaden mellan alla dessa yogaformer – och varför utöva yoga? Är det bara ett sätt att stretcha? Inte om du frågar Ebba Sydow, yogainstruktör på sno.oga och framför allt Apohems favoritinstruktör i yoga. För Ebba handlar yoga om balans och att lyssna inåt. Och varje yogaform har sin charm. Det och lite till förklarar Ebba här!

Vad är yoga?

Rent konkret innehåller yoga olika övningar för andning, fysiska positioner, meditation och avslappning. Inom yoga finns det sen en mängd inriktningar, som till exempel Yinyoga och Ashtanga yoga (mer om det längre ner). Men yoga är mer än så – fråga bara Josefin Dahlberg

Yoga att söka och hitta balans

Inom yoga är balans ett viktigt ord och nyckeln i allt du gör. I yogapraktiken får du möjlighet att leva högt och lågt. Att finna energin i din kropp och samtidigt finna ro till att vara stilla. Att hitta balansen att göra vad ditt hjärta vill och vad din kropp behöver. Att uppskatta alla dina sidor och låta dessa sidor komplettera varandra. Du som bara trodde att yoga är krångliga positioner med desto krångliga namn – tänk om!

Ut med yogamattan, in med uppmärksamheten

När du rullar ut din yogamatta, ger du dig själv tid att sakta ner och vända din uppmärksamhet inåt. Det är faktiskt i stunder av tystnad dina bästa idéer kan komma upp till ytan. Det är din chans att rida på vågen av dina tankar, kunna släppa taget om dem och finna en väg att resa dig ovanför dina tankar. 

”Tro inte på allt du tänker”
Björn Natthiko Lindblad

Yoga ett verktyg mot stress

Yoga handlar om att finna verktygen till att förstå och lyssna till de första varningssignalerna som kroppen skickar när du börjar komma ur balans. Med hjälp yoga, blir du bättre på att lära känna dina gränser. Du får självkännedomen att säga ”ja” med hela hjärtat och ”nej” utan dåligt samvete. Att hitta tillbaka till rutiner som får dig att må bra. Det är en övning i att uppmärksamt lyssna på din kropp och dina känslor. Något som lätt glöms bort i takt med ökad stress, press och krav i livet. Yogan är den vänliga påminnelsen.

”Yoga is the journey of the self, through the self, of the self”
The Bhadavad Gita Krishna 

yoga yogaformer

Bild: Ebba Sydow, sno.oga

Ebba, varför började du med yoga?

”Det började faktiskt med min skidåkning. En av mina alpina tränare rekommenderade yoga som ett balanserande komplement. Till en början praktiserade jag det bara som en rutin efter träning men ju djupare jag gick in i kroppen, desto bättre blev min kroppsmedvetenhet. Detta lärde jag mig sen att applicera på skidor, såväl som på min yogamatta. Men min viktigaste lärdom var att applicera den i vanliga livet. Hur jag har så mycket mer inom mig än jag tror, samtidigt som jag blivit mer uppmärksam för när kroppen signalerar för vila och återhämtning.” 

Ebba fortsätter:

”Tanken är inte bara att du ska praktisera yoga på yogamattan. ’Namaste’ och så rusar du vidare. Tanken är att du ska ha med dig det även när du kliver av yogamattan och in i livet.” 

Vilken av de vanligaste yogaformerna passar dig? 

Ashtanga yoga

Ashtanga yoga är den äldsta formen av indisk yoga (yoga är från Indien). Det är ofta ett strikt program där du följer olika serier av rörelser. 

Vinyasa yoga

Inom Vinyasa yoga rör du dig i ett kontinuerligt flow på din yogamatta och fokuserar på olika teman, som styrka, balans eller flexibilitet. Den här yogan är lite mer lekfull och kreativ då du rör dig efter vad som känns bra i din kropp. 

yogaformer

Yinyoga

Yingyoga är lite lugnare yoga, med stort fokus på andetaget och meditation. Yin yoga är gravitationsassisterad yoga där du håller positionerna i 3-5 minuter och låter andetaget ta dig djupare in i rörelsen. 

Gravidyoga

Under graviditeten händer mycket i din kropp. Inom gravidyogan lär du dig vända din uppmärksamhet inåt och lyhört lyssna på kroppens signaler. Mycket fokus ligger på andetaget, som kommer hjälpa dig under förlossningen. 

Under graviditeten mjukas kroppen upp och du praktiserar flera positioner som kan användas under förlossningen. Det är dock viktigt att inte gå för djupt in i positioner som kan ge skador senare. 

Yogaövning för dig som gravid

Du kan inleda din gravidyoga med att sitta skönt, rak i ryggen med avslappnad kropp. Börja med att ta några djupa andetag. Andas in och sätt dina långfingrar i vardera öron för att blockera ljud. När du andas ut, börja ett lågt ”hum” ljud från bakre delen av halsen och öka intensiteten desto längre du andas ut. Känn resonansen i kroppen, som även bebisen kan känna inuti dig. 

Hjälp! Yoga för nybörjare 

Lek dig fram! Testa flera olika yogaformer och se vad du tycker är kul. Både lärare och yogaform ska passa dig. Yoga ger balans, så om du känner dig stressad och tankspridd gör du bäst i att välja en yogaform med ett mjukare flow (exempel yin) med mer fokus på meditation. Om du känner dig trött och slö kanske du behöver ett energigivande och snabbare yogaflow (exempel power vinyasa). 

Det viktigaste är att släppa din prestationsångest och inte jämföra sig med andra, utan se vad som känns bra i din kropp, just idag. 

”The success of yoga does not lie in our ability to perform postures, but in how it positively changes the way we live our life and our relationships” 
Desakachar 

yogaformer yoga

Bild: Ebba Sydow, sno.oga

Tips! Lägg till ett syfte med din yoga

Yoga med intention är yoga med ett tydligt syfte. Känner du dig stressad, tankspridd och okoncentrerad kan till exempel ”lugn” vara din intention för din yoga. Känner du dig trött, slö eller omotiverad kan din intention vara ”energi”. Om du fokuserar din uppmärksamhet och riktar ditt andetag mot ditt eget valda mantra, kan du kliva av din matta med den känslan du vill ha förankrad i kroppen. Magiskt!

Så här gör du yoga med intention

  1. Rulla ut din yogamatta.
  2. Fokusera på ditt andetag.
  3. Vänd din uppmärksamhet inåt. 
  4. Sätt en intention för dagens yogapraktik, som "lugn", "energi" eller "glädje".
  5. Som ett litet frö planterar du det i din praktik på yogamattan, knyter an till det, för att sedan ta med det i ditt liv när du kliver av mattan. 

Den bästa yogan är yogan som blir av

Även om du bara är på din matta i några minuter, försök göra det till en vana. Att du tar dig tiden är viktigt. Även att hitta en ostörd plats (om du lever med någon, be om lugn och ro för en stund). Den bästa yogaformen är nämligen den som blir av. 

Fortfarande ingen aning om vad du ska göra på yogamattan? Det finns massor med digitala yogaklasser och yogaplattformar, som oneoeight och yogaglo

Kom ihåg! Själva yogapasset är inte det enda målet, det viktiga är att göra det till en del av ditt liv. Allt för att hålla dig glad, balanserad och stark. 

”Compassion for others begins with ourselves”
Pema Chaudron 
 


yoga yogaformer

Av: Ebba Sydow, Yogainstruktör
ebba.snooga@gmail.com
Publicerad: 5 maj 2020

Den här artikeln är ett samarbete.

meditation nybörjare


yoga yogaformer

Namn: Ebba Sydow
Ålder: 29 år
Bor: Stockholm
Familj: Pojkvän Mikey, Mamma Helene, Bröderna Johan, Niklas och Petter plus underbara syskonbarn och svägerskor
Sysselsättning: Yogalärare och Fysioterapeutstudent vid Karolinska Institutet
Bakgrund: Född och uppväxt i Saltsjöbaden. Har bott i alperna de senaste 10 åren och undervisat på skidor och yogamatta i Chamonix och Verbier.


 Fler tips & råd