Viktkontroll

Viktkontroll

Grunden för all viktnedgång är att hitta den där balansen mellan hur mycket energi i form av mat och dryck du får i dig, mot hur mycket energi du gör av med genom till exempel rörelse. Det är ingen fara att väga mer än genomsnittet, om du ändå mår bra. Känner du att du skulle vilja ta kontroll över vikten och väga lite mindre, har vi produkterna som hjälper dig på traven. Vi har till exempel hjälpmedel för dig som vill gå ner i vikt genom mat och förändra din kosthållning eller diet, som mått för att få till rätt mängd portioner. Även måltidsersättningar i form av pulver, bars och shakes. Kaffe, choklad och jordgubb är bara några av smakerna. Är du mer inne på bantningskapslar och tabletter har vi det också. Det hjälper dig drastiskt dra ner på kaloriintaget och få till en snabb viktnedgång. För att du ska kunna följa din vikt regelbundet och behålla din viktkontroll kan du också köpa personvågar hos oss på Apohem. 

Kom ihåg att en tillfällig diet med bantningspiller och måltidsersättning ofta gör att du kommer gå ner i vikt snabbt. Det kan vara motiverande till en början att få se så mycket resultat, men sen gäller det att få till nya ätmönster och regelbunden träning och motion. Helt enkelt jobba med viktkontroll mer långsiktigt. 

Behöver du snarare gå upp i vikt? Se våra näringsdrycker

First things firstviktkontroll genom BMI

Väg dig och multiplicera din längd i meter med din längd i meter. Dividera vikten med det talet. Så här: 70 kg / (1,70 m X 1,70 m) = BMI 24,2.

  • Undervikt är ett BMI under 18,5.
  • Normal vikt är ett BMI mellan 18,5 och 24,9.
  • Övervikt är ett BMI mellan 25 och 29,9.
  • Fetma är ett BMI om 30 och uppåt.

Hjälp vad mycket matematik det blev eller? Idag kan många vanliga personvågar eller badrumsvågar mäta BMI. Vi på Apohem har flera såna!

BMI ett mått på viktkontroll med viss felmarginal

BMI är generellt en bra fingervisning för om du har en hälsosam vikt. Men det är inte hundraprocentigt. Eftersom BMI inte tar hänsyn till om du har mycket muskelmassa, kraftig benstomme eller var på kroppen fettet sitter kan siffrorna bli lite missvisande. Om du har mycket muskler lär du till exempel enligt BMI-räknaren räknas som överviktig trots att du knappt har något fett på kroppen. Som tur är finns det olika sätt att bedöma din vikt. Läs mer om hur du bedömer din vikt hos vårdguiden

Har du en våg hemma? 5 steg till att ta kontroll över vikten: 

  1. Fundera över vilken målvikt du har och i vilken takt du vill gå ner. När du nått målvikten (vi tror på dig!), är nästa målbild att försöka stanna kvar på den vikten.  
  2. Väg dig alltid naken och på fastande mage. Gärna efter du varit på morgonens toalettbesök. 
  3. Sätt en rutin för när du väger dig så att du får en regelbundenhet. En gång i veckan brukar till exempel vara en bra hållpunkt.  
  4. Kom ihåg att kroppsvikten varierar något från dag till dag. Före mens ökar vikten till exempel på grund av mer vätska i kroppen. Bli inte nedslagen för det, se långsiktigt på din viktkontroll. 
  5. Ditt mående måste alltid väga tyngre än siffrorna på vågen. Det är som sagt ingen fara att väga mer än genomsnittet, om du mår bra.

När är det läge att söka vård?

Kontakta en vårdcentral om något av följande stämmer på dig:

  • Du har övervikt eller fetma som ger dig besvär.
  • Du har övervikt eller fetma trots att du försökt minska din vikt på egen hand.

Fortfarande osäker? Kontakta 1177 Vårdguiden för säkerhets skull.

Läs mer Visa mindre