Träningsvärk & muskelsmärtor

Träningsvärk & muskelsmärtor

Vad är träningsvärk? Träningsvärk är något du får om du belastar dina muskler mer än vanligt. Då känner du dig ofta stel, svullen och öm i de musklerna. Det är också vanligt att vara lite svagare i musklerna innan värken släpper. Träningsvärk eller muskelsmärtor brukar kännas som mest ett till två dagar efter att du tränat, eller som längst en vecka. Träningsvärk är oftast helt ofarligt och inget du behöver ligga sömnlös över. Men det gör det inte mindre smärtsamt. Samtidigt kan det vara en rätt härlig känsla. Du har tränat och vågat pressa dig själv lite mer än vanligt! Träningsvärk är något alla kan få och är inte något du slipper bara för att du är vältränad, även om risken att du får träningsvärk minskar om du tränar regelbundet. 

Lindra träningsvärk 

Oftast går träningsvärk över av sig själv. Om du känner att du vill ha lite hjälp på traven och vill få bort träningsvärken har vi produkter som är värmande och kylande. Värme bruka lindra skönt vid exempelvis muskelsträckningar och ledvärk, medan kyla lindrar svullnader. Massage är även något som kan lindra träningsvärk, öka blodcirkulationen och mjuka upp stela och spända muskler. Du kan också lindra träningsvärk genom att “träna bort den”, men då ska du inte träna musklerna som gör ont. Att röra på dig gör att du får igång blodcirkulationen och inte blir lika stel. Men då är det viktigt att gå försiktigt fram med din träning så att kroppen får återhämta sig, som en lätt joggingtur eller en promenad. Alternativt träna som vanligt, men andra muskler än de som gör ont. Det bästa är alltid att variera sin träning

Så här gör du för att undvika träningsvärk:

  • Träna regelbundet.
  • Gå inte ut för hårt, öka gradvis längden på träningspassen och belastningen i form av till exempel vikter eller övningar. 

Att stretcha har i ärlighetens namn liten effekt på träningsvärk. Har du belastat din kropp mer än vanligt kan ingen benstretch rädda dig från träningsvärken. Men många upplever ändå att det känns skönt att stretcha efter träningen. Gör det som känns bäst för dig och din kropp! 

Behöver du mer stöd än så? Sportskador och skydd

När är det läge att söka vård?

Kontakta en vårdcentral om dina besvär blivit värre eller inte gått över på en vecka. Kontakta 1177 för sjukvårdsrådgivning kring dina symptom. 

Läs mer Visa mindre